Deze website gaat over D-day. We hebben geprobeerd de belangrijkste gebeurtenissen van die dag in kaart te brengen. We starten de voorkennis van de leerlingen met ‘test je kennis’. De leerlingen worden aan een aantal meerkeuzevragen onderworpen, als ze de vraag beantwoordt hebben worden ze doorgelinkt naar de desbetreffende site. Er zijn drie soorten opdrachten waar de leerlingen uit kunnen kiezen:
Het doel van deze opdrachten is dat de leerlingen zich gaan inleven in de gebeurtenissen die plaatsvonden op D-day. Aan de taalopdrachten zijn wel eisen verbonden die de leerlingen op moeten volgen. Aan de hand daarvan wordt hun werk ook beoordeeld. Ze worden hierbij ondersteund door verschillende links. Ze maken hiermee al kennis bij ‘test je kennis’.
Het leerdoel van deze webquest is:
Deze webquest is uitermate geschikt voor lessen over de Tweede Wereldoorlog. De leerlingen komen op een leuke manier in aanraking met D-day, Tweede Wereldoorlog. Dmv van ‘test je kennis’ halen de leerlingen hun voorkennis op. Wat belangrijk is voordat je met de webquest begint, is om de leerlingen te motiveren voor het onderwerp. Het is hier van belang dat je van te voren D-day linkt aan de stof die je met de leerlingen hebt behandeld over de Tweede Wereldoorlog.
Opdrachten
Het beste is om het onderwerp in te leiden door de inleiding van de webquest in de klas voor te lezen. De leerlingen krijgen hierdoor meteen al een beeld van een militair op D-day. De leerlingen krijgen daarna te horen dat ze naar de computers gaan. Je kunt in de klas al melden naar welke site ze moeten gaan. De leerlingen mogen gedurende een paar minuten de hele website bekijken. Hierna ga je de opdrachten uitleggen waarbij de leerlingen op hun eigen computer mee kunnen kijken.
Het is belangrijk dat er duidelijke afspraken worden gemaakt terwijl iedereen bezig is:
Het is de bedoeling dat de leerlingen er bewust van worden dat het belangrijk is dat ze beginnen met ‘test je kennis’. Je moet ze duidelijk maken dat dit meerkeuze vragen zijn en dat ze bij een fout antwoord doorgelinkt worden naar de desbetreffende site. Vervolgens mogen ze uit drie opdrachten kiezen:
Hierna maak je ze duidelijk hoe de opdrachten in elkaar steken. Er is bij elke opdracht een uitleg, deze staat aangegeven bij de handelingen. Hierin wordt verteld hoe de opdracht eruit moet komen te zien, welke eisen eraan verbonden zijn, maar ook welke stappen er voor nodig zijn om de opdracht goed uit te voeren.
Bronnen
Hier is aangegeven welke bronnen wij gebruikt hebben voor de vragen van ‘test je kennis’. Deze sites kunnen de leerlingen ook gebruiken met de opdrachten. Hier staat namelijk veel informatie over D-day op. Het is wel belangrijk dat de leerlingen weten hoe ze iets moeten opzoeken op internet. De sites zijn wel aangegeven maar ze moeten wel weten waar ze naar moeten kijken, de trefwoorden zijn dus erg belangrijk.
Beoordeling
Het is belangrijk dat de leerlingen van te voren duidelijk hebben gehoord waar ze op beoordeeld worden. Ze moeten weten waar ze aan moeten voldoen en wat de criteria is. De leerlingen worden beoordeeld op de volgende punten:
Als de leerlingen nog een goed overzicht willen hebben op de criteria moeten ze kijken bij het kopje ‘beoordeling’.
De leerlingen worden beoordeeld en krijgen een score voor hun opdracht. Hierin is duidelijk te zien waar de leerlingen goed in zijn en waar ze nog aan moeten werken.
Suggesties: